This is a nice opportunity for you to show off your work using this amazing, clean and minimalistic template for blogger!

Friday, December 10, 2010

ekonomi malaysia ,dependency & kapitalis

*fresh graduate Malaysia take 28 years to pay their house today
*1970-fresh graduate only take 4 years to pay their house..but now?..middle class expanding or shringking?

ok2..abaikan negara2 maju tu..tgk balik fakta tu..1974 & sekarang..kenapa makin lama masa yg diperlukan untuk bayar harga sebuah rumah,patotnya semakin berkurangan tempoh tu..tu baru rumah,keperluan lain,kereta?..isu kereta,AP..banyk lagi..takrif air,elektrik..apakah kita hidup ni hanya untuk untuk mencari duit untuk bayar semua2 nie..

btol faidi kata susah nak maju kalau terus amalkan konsep depedency..pergantungan..tapi susah kalau x bergantung kan..hampir mustahil nak tolak elemen depedency dalam konteks malaysia,negara maju perlukan malaysia untuk dapatkan bahan2 mentah,malaysia pun perlukan dyeorg (nagara2 maju) untuk pasarkan produk2 mentah kita.negara maju perlukan negara miskin dan menbangun cam malaysia untuk pasarkan produk2 mereka,malaysia pun perlukan negara2 maju untuk dapatkan product2 dyeorg..suma ni berlaku secara automatic dalam sistem ekonomi...


FDI setiap tahun menurun.sebabnya pomedal luar tgk ekonomi malaysia lembab berkembang dan sistem pentadbiran malaysia yg kian bercelaru..kadar CPI yang kian merosot..pemodal x berani datang coz takut ngn corruption yang gila2 kt malaysia..CPI terbaru malaysia pada tangga ke 56,setaraf dengan negara2 afrika..

disebabkan FDI menurun terpaksalah  keluar untuk wat perjanjian ngn pemodal2 asing.pemodal asing mengambil kesekpatan dengan mengemukakan syarat2 yang akhirnya akan merugikan ekonomi negara sendiri..

pemodal luar dibawa masuk,sistem kapitalis pun dibawa masuk sekali,perinsip kapitalis adalah untuk memaksimumkan keuntungan..

kapitalis inilah punca ekonomi negara xleh berkembang..banyk tangan2 luar yang kaut keuntungan dari dalam,kosep yang sama semasa zaman kolonial,.

ekonomi tempatan,rakyat tempatan boleh maju tape kemajuan tersebut adalah terhad.rakyat masih terbebab dengan kos sara hidup yang tinggi yang dikawa oleh sistem kapitalis...golongan kaya terus kaya dan golongn miskin terus miskin,golongn sederhana tetap sederhana..

kita sering didedahkan dengan kemajuan yang menggunakan pembangunan sebagai elemen ukuran..banyk bangunan2 besar tinggi di malaysia dikatakan bukti kemajuan ekonomi..orang miskin yang duduk di pendalaman tetap merasa bangga dengan adalah KLCC walaupun dia tidak mampu untuk menampung kos prjalanan nak pergi klcc..

di malaysia,kapitalis sangat memberi kesan kepada rakyat terutama rakyat yg terdiri dari golongn pertenganhan dan miskin..pihak2 pemodal menggunakan konsep mengaut keuntung semaksima mungkin, contohnya..sebuah syarikat pembekal air, keuntungan sebanyak 2 billion,mereka akan mensasarkan keuntungn yang lebih pada masa hadapan sehinggakan kadangakala melebihi 100%..1 billion untung pon dikira untung..tidak perlulah mengaut keuntungan yang melampau sehinggakan membebankan pelanggan (rakyat)..

contohnya,gaji bersih CEO SYABAS adalah RM 425 ribu,belum termasuk elaun2 tambahan..apakah perlu gaji sebanyk ini sedangkan kadar tarif air sangat membebankan rakyat..tak cukup dengan itu,mereka bercadangan untuk menaikkan tarif air sabanyak 37% pada tahun 2009, dan 25%, 20%, 10% serta 5% pada 2012, 2015, 2018 dan 2021..ini adalah contoh kapitalis


sambungan.........
Share/Bookmark

0 comments:

Post a Comment